Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Trollena - 24 mars 2009 07:28

Nu ska jag äntligen komma mig för att skriva lite.

Dels har jag haft mycket att göra på sistone, dels haft lite problem med datorn och sen har väl inte lusten att skriva funnits riktigt.

För er som tänkt maila mig så kan jag tala om att för tillfället ligger mailen nere, få se när maken fixar till det.


I fredags hade jag en halv "närstående-dag", alltså dagar som försäkringskassan beviljat för att jag ska kunna vara borta från jobbet för att kunna ta hand om pappa. Nu är det inte det lättaste att ta ut dessa dagar när det är som det är på jobbet, mycket att göra, indragningar på gång och en chef som skuldbelägger när man är hemma från jobbet en dag (gäller både sjukdom, VAB, semester och närståendedagar). Det är inte bara jag som känner av det.


På fredagen ialla fall, kom arbetsterapeuten hem till pappa med en ny rullstol, mycket smidigare och lättare för pappa att använda själv. Nu ska han ju förstås försöka gå med rullatorn så mycket som möjligt men det är ju bra att den finns där för de sämre dagar han kan ha ibland. Bestämde även med henne att det ska göras någon sorts ramp till duschkabinen så hemtjänsten kan använda en duschstol och rulla pappa in i duschen. Än så länge kan han ta sig in i duschen själv, men det  är lika bra att vara förberedd eftersom allt tar sin tid.

Annars var allt ganska bra i fredags, pappa hade tydligen de sista dagarna och nätterna ramlat några gånger, b.la ramlat ur sängen, så jag tog och gjorde en liten ommöblering så att pappas säng står mot väggen och han har en liten grind mot sidan som är ut mot golvet. Blev riktigt bra. Fick höra senare att hemtjänsten var nöjd med det.


På lördagen däremot var det sämre. I alla fall med mamma. Jag visste redan innan att jag inte skulle hinna vara hos mamma och pappa något, tyvärr. På lördagen vid tolv-tiden ringde mamma och bara skrek i telefonen och undrade var vi var nånstans, "vi" var vid det här tillfället jag och mina två bröder. Jag försökte förklara att vi inte bor hos dem längre, att bröderna bor i andra städer och att jag var ute med barnen och handlade. Jag hörde på henne att hon inte förstod vad jag menade med "barnen". Hon kunde inte förstå att hon och pappa skulle bo där helt ensammen, dessutom kunde hon inte hitta pappa. När jag sa åt henne att hon kunde kolla efter pappa i sängen så fick hon ett riktigt utbrott och bara skrek; TROR DU JAG ÄR GALEN? och sen kastade hon på luren. Jag ringde upp henne och bad henne gå till sovrummet och kolla om pappa var där, när hon kom tillbaks sa hon; -Ja, han ligger i sängen. Hurså då?

Vad ska man säga?

Ja, mamma fortsatte i alla fall prata på om att hon inte förstod nåt, att allt var galet och ingen berättade något för henne. Jag försökte förklara läget så gott jag kunde och hon blev lite lugnare i alla fall.

Det var inte riktigt läge att åka dit heller, dels för att barnen var med och deras stojande förvirrar bara henne ännu mer nuförtiden, dels för att det känns meningslöst att åka för att när jag väl kommer fram, så kan hon ha glömt vilken ångest och oro hon haft. Så jag valde att fortsätta med handlingen och tänkte att jag ringer och kollar när jag är på väg hem istället.

Sagt och gjort, på väg hem ringde jag, då väckte jag mamma och hon hade glömt bort oron. Så då for jag hem och stressade på hemma istället.

På söndagen hade vi försenat kalas för 9-åringen, så då fanns inte heller just nån tid, men jag ringde och tjatade på mamma att hon hade tvätt-tid 7-12 och det skulle hon fixa sa hon. Jag glömde att ringa sen och påminna henne att tömma tvättstugan, men kom på det vid 14.30 så jag ringde då.

-Vadå? Jag tvättar väl som jag vill. Jag ska snart gå ner.

De andra i huset måste ju hata hennes tvättstugevanor.


Jag var ner till tvättstugan i går för att skriva upp en ny tid som skulle kunna passa med mig, när jag är ledig, men fick inte någon tid förrän nästa måndag. Hoppas mamma inte smiter ner innan och tvättar, för alla tider var bokad, men det struntar ju hon i, hon bara går in och tvättar hon.

Hon kan ju till och med göra som hon gjort en gång tidigare, börja tömmma för den som har en tid, bara för att hon ska få plats att tvätta.

Usch, vad jag blir nervös på henne.

Annars igår var det rätt OK med mamma, förutom det vanliga, lägger bort saker hela tiden och så, men hon var fullt medveten om vad tokig hon hade varit i lördags och att allt var upp och nervänt för henne.

Pappa var pigg och uppe på benen, pratsam och såg mycket bättre ut i färgen.


Faster Inger, förlåt att jag inte hört av mig, men som du just läst så förstår du nog att i helgen hade inte jag hunnit med i alla fall.

Jag vet inte riktigt hur man ska få det att gå i hop men det kanske är lättare för farmor att komma till pappa, kroppsligt så är ju hon piggare, samtidigt så skulle det ju kunna vara skönt för pappa att komma ut lite grann, även om det kanske är jobbigt.

Hur som helst, på fredag är jag ledig men då lär ju du jobba, i helgen jobbar jag och jag jobbar kl 10-19, så då funkar det ju inte för mig att skjutsa , men om du vill komma med farmor så finns det ju inget som hindrar det och annars är det helgen efter som gäller och det är jag villig att boka upp så inget annat kommer i vägen och så att de får träffas innan pappa blir sämre. Fundera på det och så kan vi väl höras. Kul att du lämnar kommentarer, det gillar jag.



Skapa flashcards