Direktlänk till inlägg 29 september 2008

Färdigkalasat

Av Trollena - 29 september 2008 09:05

Var lite trött efter heldag hos mamma och pappa igår.


Kom iväg senare än jag tänkt mig, typ 9.30 var jag där.

Sen var det bara att hugga i.

Började med att säga åt mamma att duscha, under tiden letade jag desperat efter sladden till pappas rakapparat,,,,spårlöst borta.

Jag är ordentligt less på att leta saker JÄMT när jag är där.

Slutade med att jag fick ge mig i väg till Clas Ohlson för att köpa en sladd. När jag kom till disken där de ska ha reservdelar till rakapparater började mannen ta upp beställning för leverans om typ några veckor,,,,och pappa satt i köket och väntade. Det var bara att köpa en ny apparat.


Väl hemma där, satte jag rakapparaten i pappas hand för att han skulle fixa det själv medan jag fixade fram kläder åt dem och sprang runt och dammade.

Pappa ropade på mig efter en rätt lång stund då han var färdig.

När jag kom och kollade till honom så upptäckte jag att han missat hela vänster sida, vilket han var helt omedveten om.

Detta styrker min teori om att något hänt med hans hjärna, typ stroke eller nåt.

Vad jag minns sen min tid inom vården var att vissa av strokepatienterna glömde eller ignorerade den ena sidan av kroppen.

Men det är väl bara att vänta på röntgen för att få ett svar.


Sen började mamma gick an om att hon tappat bort något,,,svårt att berätta vad det var, till slut kom vi fram till att det var väskan med plånboken inuti. Det här hade tydligen hänt i fredags så jag blev lite skärrad efter att jag konstaterat att den inte fanns i lägenheten, att hon inte ringt mig för att hjälpa till att spärra korten. Men, det behövdes inte sa hon för hon hade pratat med polisen. (!)

Jag försökte förklara att polisen bara spärrar ID-kortet, inte bankomat kortet. Mamma hade inte ringt banken, sa hon.

Jag skyndade mig och ringde och förklarade vem jag var, och vad som hänt. Hon jag pratade med på spärr-service, gick in och kollade kontot och började ställa frågor (skumma frågor), typ var den försvunnit och vilken tid o.s.v, jag blev lite småsvettig och frågade vad det var, är det rört nåt på kontot? Jaa, det är lite konstigt,,,,(oj,oj,oj,oj), men hon har själv spärrat kortet och beställt ett nytt. KORS I TAKET!

Ja, det visar väl kanske att medicinen funkar och mamma är med, lite grann i alla fall, i matchen igen.


Till slut kunde jag släppa väskproblemet och fortsätta med förberedelser, sätta fram lunch till mamma och pappa, börja förbereda de "sockerfria" alternativen till tårtan och börja koka kaffet, leta fram porslin och diska dem som inte varit använda på en evighet.


Vid halv två kom de första, sen ramlade de in en efter en, av de som skulle komma, lyckades de alla komma samtidigt, vilket gjorde det lite rörigt, men samtidigt så blev ju allt klart rätt tidigt.

Det var trevligt att träffa släkten som man inte träffar alltför ofta, men roligast att träffa farmor. Pigg som få, för att vara så gammal, men ser ju så väldigt dåligt på ålderns höst. Hyfsat bra minne för en 95-åring och så himla glad. Klagar aldrig över nåt.

Go-farmor!


Efter mycket stök och bök med föräldrar och mat och medicin o.s.v så lyckades jag ta mig hemåt ca. 17.30

Längtade efter familjen, fast de kom ju också dit och firade, men då hade jag inte riktigt tid med dem. Resten av kvällen blev mys.


Nämnde ju lite om mammas medicin. När jag skulle dela dem inför nästa vecka, så upptäckte jag att mamma varit och lagt ner lite extra mediciner på kvällsdoserna, upptäckte det eftersom att hon glömt lördagens kvällsmedicin och inte hunnit tagit söndagens.

Det var mera humörhöjande hon lagt dit. Undrar varför.

Svårt att säga hur doseringarna funkar, när man inte kan lita på att mamma  tar medicinen som hon ska.


 
 
Biggan

Biggan

29 september 2008 09:15

Vilken underbar dotter du är . jag slapp detta med min åldriga mor. mene har arb med dementa . Och jag hoppas om jag blir dement att mina barn blir som du . Kram och ta hand om dig . hoppas innerligt att du får egen tid med dig själv och din familj

http://langtantillnagot.blogspot.com

 
Ann

Ann

29 september 2008 15:27

Lilla hjärtat vilket lass du drar på! Du är så duktig!
Jo anledningen till att det inte blivit skolbyte förräns nu är en bråkande pappa;/Mer går jag inte inpå här..

http://lillanslilla.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trollena - 20 oktober 2009 22:00

Åkte till mamma och pappa i morse som jag lovat. Allting verkade så bra där, mamma var på hyfsat bra humör och hade inte en aning om vad det var hon hittat under sängen igår kväll. Hon for iväg till aktivitetscentret en timme efter att jag kommit d...

Av Trollena - 19 oktober 2009 19:52

-Hej, det är jag. Nu vet inte jag hur jag ska göra och hur jag ska kunna prata med någon. Jag har ju ingen telefon nå´ mer. - Vad menar du? Du pratar ju i telefonen nu. - Jag menar att jag har ingen lur och hur ska jag då kunna prata med någon? ...

Av Trollena - 16 oktober 2009 19:03

I dag på min lediga dag har jag varit och klippt håret. Hade barnen med mig och tjejen min hade sån hemsk hosta. Hade planerat att vara en stund hos mamma och pappa idag, men det sket sig eftersom jag är rädd att pappa ska bli smittad. Jag kilade b...

Av Trollena - 13 oktober 2009 23:08

På förmiddagen när jag var in till pappa (mamma var på aktivitetscentret) så hade fortfarande ingen kommit och hämtat kartongerna, däremot såg det ut som de hade varit och grävt i dem men det kan ju lika gärna vara mamma som gjort det. Nu i kväll när...

Av Trollena - 13 oktober 2009 08:10

Tidig morgon med en rejäl genomgång av tandhygienisten och kontroll av tandläkaren och besök på två olika banker. Det är inte klokt vilken väntetid det var på den ena banken.   Sedan styrde jag stegen mot mamma och pappa. Pappa var rätt pigg oc...

Skapa flashcards