Alla inlägg under augusti 2008

Av Trollena - 20 augusti 2008 09:34

I går var jag ordentligt ur gängorna, men nånting fick jag gjort.

Samtal med VC ang pappas minne. Bad dem att skriva remiss till geriatriska, ska snart få besked om han behöver komma till VC först eller om de skriver en remiss direkt.

Troligen blir det först VC för samtal och röntgenremisser och svar på det o.s.v Det kommer nog ta sin tid.


Sedan ringde jag reumatologen för mammas värkande händer, men de ville först ha en remiss från VC, så då var det bara att ringa dem.

Enl. dem så ska de klara av såna problem där, så det är bara att vänta på en kallelse.

Det som känns lite tungt nu är att jag måste följa med på läkarbesöken eftersom mamma och pappa inte klarar av det längre.

Det är inte det lättaste när man jobbar heltid att hinna med.

Får se hur jag löser det.


Nu ska jag gå och göra lite nytta på jobbet.

Av Trollena - 19 augusti 2008 10:49

Det är inte bara min mamma som beter sig som en tonåring, som jag bekymrar mig över, jag har ju också en "riktig" tonåring.

Idag innan jag stack på jobbet hade vi ett gräl som skulle kunna gå till världshistorien som "det stora diskmaskinsbråket". Inget allvarligt alls i början, men blev väldigt allvarligt i slutändan.

Jag började nu att skriva ner vad som hände, men raderade då jag känner att jag inte vill lämna ut min son (även om jag är vansinnigt arg på honom).


Så mina nära och kära som jag ofta pratar med; vi tar det senare.


Ni andra får ännu en förklaring till varför mitt tålamod inte jämt är det bästa. Jag har inte bara en jobbig grej på gång i mitt liv.

I dag är allt bara skit!


Av Trollena - 19 augusti 2008 06:48

Jag skrev fel i gårdagens inlägg; jag hade visst fått veta resultatet av testerna brorsan gjorde, om jag bara hade öppnat min mail.

Intressant läsning, han ska också göra en sammanfattning ang. pappa om jag förstod det rätt.

Väntar med spänning.


I dag/kväll ska jag jobba, känns lite gruvsamt, så här efter semestern.

Åker en sväng till mamma och pappa efter jobbet och lämnar insulin som läkaren skulle skriva ut till i dag.

Av Trollena - 18 augusti 2008 14:20

I dag var en bra dag för mamma. Hon lät positiv i telefon när jag ringde i morse.

När jag frågade vad jag skulle handla åt dem så kunde hon i och för sig bara komma på att pappa behövde Alvedon och resten sa hon att jag fick bestämma. Så jag handlade det som jag vet går åt hemma hos dem + Alvedon.

När jag kom dit var mamma på väg ut för att handla Alvedon, det hade hon glömt att jag skulle köpa. Det är inte så lätt alla gånger.


Pappa var trött idag, fick hjälpa honom att byta kläder och så, men sen somnade han.


Mamma pratade om hur bra de haft det när Jan var där (hon menade Hans) och vilket intressant test han hade gjort på henne. Det har jag inte hört resultatet av ännu, så jag får nog ringa brorsan i kväll. Mamma hade tyckt att det var riktigt roligt.


Mamma pratade också om de trevliga tjejerna från hemtjänsten som brukar komma dit. Hon berättade om hur de brukar ta fram mat ur kylen till pappa och att de var så hjälpsamma.

Detta är ju annars det värsta mamma vet, när nån av dem öppnar kylskåpet brukar ju mamma se rött och antingen bråka på dem eller också går hon in i sovrummet och stänger dörren. Det är nog det hon tycker är mest kränkande.


- Vad skönt att du känner så nu.

- Ja, jag har tänkt att jag kan nog bara acceptera hur det är. Försöka ta en dag i taget. Det måste ju gå.


Är det brorsan som fått henne så harmonisk, eller vad är det?

Det kändes skönt, jag upplevde henne som mycket klarare i huvudet än vad hon varit på länge.

Jag njuter så länge det nu håller i sig.

Av Trollena - 17 augusti 2008 17:26

Helgen har varit lugn för mig.

Jag har inte varit hos mamma och pappa någonting, däremot har jag fått några samtal när mamma inte har hittat saker, så jag har guidat henne per telefon.


På fredagen fick jag samtal från biståndshandläggare som vill sätta in mer hjälp för pappa.

Det de behöver är att ordna frukost åt honom + att han behöver mer mat så att blodsockret inte ligger så lågt som det gör nu.

Men för detta behövs ett godkännande, så de ville bestämma en träff med mamma och pappa och mig.


Jag pratade med biståndshandläggaren om det här med nytt boende och hon berättade om de alternativ som finns. Men detta får vi försöka ta när de kommer på hembesök dit.

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det för att mamma inte ska sätta sig på tvären och sluta lyssna,,,,,,jag får fundera på det.


Annars har det varit skönt att inte behöva fara dit i helgen, bara få lägga ner tid på oss (familjen) istället. Det behövs.

Imorgon bitti far jag dit och försöker handla, dela medicin och eventuellt ta hem lite tvätt.


På tisdag börjar jag jobba.

Av Trollena - 15 augusti 2008 08:06

I dag ska jag bara ta hand om mig och familjen, vädret är toppen och i kväll är det kräftskiva.

Kan det bli bättre, sorgligt bara att nu är semestern slut.

Av Trollena - 14 augusti 2008 14:20

Brorsan är ju här nu, så jag behövde inte fundera så mycket på föräldrarna. Skönt att släppa det ibland.

Men på kvällen hade jag och brorsan bestämt att vi skulle träffas på tu man hand och äta lite och så.

Det var hur trevligt som helst. God mat, som det alltid är på Ming Palace, men också roligt att träffa brorsan och höra hur hans familj har det nu för tiden (man träffas ju alldeles för sällan).

Vi pratade lite om mamma och pappa också förstås och olika strategier för att få någon ordning där.

Allt går bra i teorin, det är ju mamma som sätter käppar i hjulet bara.


Brorsan hade också börjat med lite utfrågning av pappa eftersom att jag börjat misstänka att han är mer glömsk än man trott.

Resultatet var skrämmande, han vet inte ens vad det är för månad eller år!!


Måste nog försöka boka en tid till geriatriska för honom också.


Och jag måste nog försöka ta tag i det här med boendet snart. (Suck, vad jag blir trött på mig)


Även om nu inte brorsan kan göra så mycket, han bor ju i Stockholm, så var det förutom att det var kul att träffa honom, skönt att han också fick se hur det är.

Och jag fick lite mer bekräftelse på att det inte bara är jag som tycker att de är dement. Brorsan höll med, det är riktigt illa.


I dag bestämde jag och barnen att vi skulle fara till Södra berget och Björnstigen. Vi tänkte då också att vi skulle passa på att ta med mamma eftersom att hon jämt pratar om att hon vill plocka bär. Sagt och gjort!


Brorsan såg till att mammas mobiltelefon var laddad, sen gav vi oss iväg.

Vi placerade mamma på ett bärställe och hon lovade att hon skulle stanna där och plocka bär tills vi kom tillbaks från Björnstigen.

Jag och barnen hade en svettig, krånglig och rolig väg och var väldigt sugen på fika när det var dags att sluta upp med mamma.

Men hon var borta!

Jag ringde henne på mobiltelefonen och hon sa att hon hade inte en aning om var hon var. Hon trodde att hon gått till vänster och hon förklarade att det var väldigt snårigt bredvid gångvägen hon stod på och att hon vänt och börjat gå tillbaks till oss. Men det var nerförsbacke.

Det fick inget att stämma, om hon vänt så borde det vara uppförsbacke.

Jag sa åt henne att stå still och vi skulle försöka ge oss ut och leta henne.


Träffade en man som jag frågade om han ofta gick där uppe och om han kände till området. Men,,,tydligen finns det typ hundra småvägar och stigar på södra berget. Hon kunde vara vart som helst, enligt honom.


började jag bli orolig.


Efter några minuter ringde mobilen, det var mammas telefon.

Jag förstod att hon fått hjälp då, eftersom att hon inte kan låsa upp telefonen själv. Det var en tjej som stod med henne där och dom förklarade var de var och erbjöd sig att ta med mamma till Skidstadion på södra. Tack, tack, tack!!!


Till slut kunde vi få vårat goda fika tillsammans med mormor.


Detta gör jag aldrig om.

Nu vet jag att jag aldrig kan lämna henne ensam, för hon kommer inte i håg att hon lovat att stå still.


Det gick bra denna gång.


Måste bara tillägga: mamma hittade lite bär, men de tappade hon.



Av Trollena - 13 augusti 2008 07:07

Nu har brorsan kommit. De hade lite struligt igår för mamma hade än en gång (andra gången på en dag) tappat sitt bankkort.

Detta eviga letande!


Jag glömde skriva om vad pappa sa igår.

- Jaha, har ditt främmande åkt nu?

- Vilket främmande?

- Du har väl haft besök av,,,,öhh,ja, dina kusiner och så?

- Nää, vad menar du?

- Ja men ni skulle väl träffas allihop hemma hos dig? Jan skulle väl också vara där?

- Nää, (jag tänkte febrilt för att försöka komma på vad han hade missuppfattat för något), varför tror du det?

-Nähä. Jag trodde det var så.

- Men Jan är ju tillbaks på Gotland.

- Menar du att han är på Gotland nu?

- Ja.

- Kommer han inte tillbaks nåt mer, menar du?

- Nej. Han kommer till jul.

- Jaha.

Det var ju skumt. Jag undrar vad han fått detta ifrån?


Jag pratade med min kusin häromdagen, hon berättade att mamma hade hälsat till henne (via morbror och moster), att hon tänker på henne och hennes situation och undrade hur det gick för henne.

Kul att höra att mamma faktiskt har lite rediga stunder emellanåt. Det blir mer och mer sällan.


Nä, nu måste jag gå ut i regnet och plocka in mamma och pappas tvätt, som jag var så fiffig att hänga ut på tork. Den är inte torr nu.

Ja, har man inte jobb, så skaffar man sig det.

Skapa flashcards