Alla inlägg den 7 augusti 2008

Av Trollena - 7 augusti 2008 17:05

I dag ringde mamma och var uppåt värre,,,den yngre av mina bröder hade ringt och talat om att han kommer till dem nästa vecka.

Det var kul att höra, nu ville mamma ha skjuts till stugan för att plocka bär och även förbereda inför brorsans ankomst.

Jag sa att jag skulle ringa och kolla med honom först innan jag ordnade nåt med hemtjänsten.

- Hemtjänsten? Dom har väl inte med det att göra?!

- Jo, om pappa ska få insulin så måste vi samordna med dem först.

- Och det menar du att jag inte skulle klara av?

(Here we go again)

- Nej mamma, det har vi försökt flera gånger. Du kommer inte ihåg hur man gör.

- Nej det gör jag inte. Ja, det där får du ordna.

HOPPSAN!

I dag var nog humöret på topp.


Ringde brorsan och mycket riktigt så kommer han på tisdag.

Han kommer med tåg och har ingen möjlighet att skjutsa ut till stugan och han ville nog helst inte vara i stugan heller eftersom att det blir besvärligare för honom.

Besvärligare underlag för honom när han ska ta sig fram.

Det är lätt att man inte tänker på att han faktiskt varit med om en fallolycka och blivit förlamad i halva kroppen.

Lätt att inte tänka på, för att vi sällan träffs nuförtiden, men också för att han är så duktig och verkar klara så mycket trots handikappet.

Jag har aldrig sett brorsan i rullstol, på något sätt lyckas han ta sig fram med kryckkäppar (?).


Jag fick nu förklara detta för mamma, Jag märkte tidigt i samtalet att mamma glömt bort att brorsan skadat sig, så jag tog det försiktigt.

När jag förklarat färdigt om hur det gick till, så bara gapade hon och såg gråtfärdig ut.

- Men varför har ingen berättat?

- Du har glömt det mamma, för jag vet att ni for till honom på sjukhuset nån dag efter att det hänt.

Nu såg jag på henne att hon riktigt ansträngde sig för att komma i håg, men,,,,inte.

- Det är nåt som inte stämmer. Jag förstår inte. Har Hans råkat ut för detta?


Sorgligt!


jag gjorde kopior på mammas nycklar i dag, så att hon skulle sluta oroa sig över dem.

Märkte upp ordentligt så att hon inte ska behöva fundera över vems det är och vad de går till.

Få se om det kan lugna henne lite.


Nu säjer hon att hon ska till stugan för att plocka bär och vi lämnar in bilen igen för reparation imorgon, så jag kan inte hjälpa henne.

Få se om hennes tanke finns kvar i morgon, det beror nog på vädret.

Jag hoppas att allt funkar så att hon inte tar med sig pappa.

Försökte prata med pappa om det i dag, men även han verkar glömma att han ska ha insulin.

I dag frågade pappa för tredje gången på några dagar när Jan ska komma tillbaks. Han har fått för sig att Jan ska komma något mer i sommar, men han kommer till jul igen.

Pappa är kanske mer glömsk än vad jag har trott. (eller också har han inte hört vad jag sagt)


Ja, det ska bli trevligt att träffa brorsan igen. Ska också bli intressant att höra vad han säjer om utvecklingen för mamma och pappa.




Av Trollena - 7 augusti 2008 06:57

Jag tror att jag haft för lite att göra. Bilen har varit på lagning. Men då har jag tagit mig tid att lära mig lägga in kort och även skapat en omröstning,,,så nu kör vi!

Ovido - Quiz & Flashcards