Alla inlägg den 4 augusti 2008

Av Trollena - 4 augusti 2008 21:27

Nyss hemkommen från mamma och pappa. I dag var mamma lite redigare. Gått hyfsat bra att dela medicinen själv, bara glömt den blodtryckssänkande.


Jag passade på att handla åt dem på vägen dit,ringde och frågade vad de behövde, mamma tyckte att det enda som behövde handlas var en vetelängd. Jag tog mig ändå friheten att köpa sånt man brukar behöva, typ mjölk, fil, frukt, toapapper och sånt. Det var tur,,,allt det saknades.

Ja, det är väl kanske lite mycket begärt.

Sänk kraven nu!


Annars verkade mamma inte lika förvirrad idag. Jag tog faktiskt inte upp diskussionen om stugan, ville inte röra till det för henne.


Försökte ta upp det här med annat boende lite försiktigt,,,gick inget vidare, men jag kanske ändå har sått ett frö.

Man måste ju starta nånstans.


Ringt idag och pratat med landstingets mobila demensteam, mest bara för att få lite tips och kanske lite stöd. Det verkar inte vara så mycket mer de kan göra.

Men vad gäller boende och bistånd (hjälp i hemmet) så är det ju kommunen man ska tala med och då kommer folk tillbaka 15 augusti. Semestertider!!!


Lyckades i alla fall övertala mamma att få ta hem lite tvätt, eftersom hon klagar varje dag på vad mycket tvätt hon har.


Pappa var nästan stendöv i dag, trots två hörapparater. Jag ska ringa Hörcentralen i morgon och försöka få en tid till honom.


Tror inte att det var något mer för dagen,,,,


Av Trollena - 4 augusti 2008 08:46

Funderar på kommentaren från Helena; Nej, det rätta är inte att ta hand om sina föräldrar på samma sätt som de tog hand om mig.

Det var deras liv.

Nu har vi egna liv, med egna barn. Det är dom vi ska ta hand om på det sättet.

Jag kan/vill inte ta hand om mina föräldrar så att mina barn inte får den tid de behöver.

Det hade kanske gått för femtio år sedan när samhället såg annorlunda ut, men idag måste även kvinnan arbeta utanför hemmet för att klara sitt uppehälle.

Och om man tänker efter så tror jag inte att mina föräldrar nånsin velat att jag ska offra mitt eget liv för att ta hand om dem.

Sen att jag vill hjälpa dem för att det ska bli så bra som möjligt det är en självklarhet.

Likadant som jag skulle göra för mina syskon och min bäste vän, men jag får inte utplåna mig själv mitt i allt. Vem mår bra av det?

Att hjälpa dem att få hjälp, är svårt nog. Nu försöker vi sluta att ha dåligt samvete, vi gör så gott vi kan.


I dag hade jag ju tänkt åka in till stan till mamma och pappa, men flickan min har feber och mår dåligt, så det är inte värt att jag drar i väg med henne dit.

Jag får försöka komma i väg i kväll när maken kommit hem.

Jag måste dit och dela medicinen. Jag undrar förresten om medicinen blir tagen eftersom förvirringen var total igår.



Skapa flashcards