Direktlänk till inlägg 28 juli 2008

Scouter i sikte!

Av Trollena - 28 juli 2008 10:30

Nu var det längesedan jag skrev.

Vi hade mysigt hos mina go-släktingar, vädret var alldeles otroligt och vi fick äta gott.

Jag var rätt trött på fredagen när jag kom hem,,,det är jobbigt att åka långt utan AC. Måste nog ha det på nästa bil.


Fick ändå börja lördagmorgon med att åka bil, skulle in till stan och köpa lite presentkort eftersom vi är bjuden på fest både lördag och söndag.


Under bilfärden till stan ringer hemtjänsten till mig och berättar att de just givit pappa insulin och att mamma är jättearg för att hemtjänsttjejerna protesterade när mamma sa att de skulle åka till stugan.


Jag ringde upp mamma och hon var sååå arg.

- Vem är det som rår om stugan? Vem är det som bestämmer över stugan, vi eller dom?

- Det är ni.

- Varför har de bestämt att de ska vara i stugan nu och vi inte får vara där när vi vill?

- Vilka de?

- Ja, dom som brukar vara där.

- Det är ingen annan som brukar vara där. Det är bara ni som brukar vara där.

- Nähä du! Dom har ju varit där flera gånger i sommar och nu har dom bestämt att de ska ha nån sorts sammankomst där, så vi får vara inte fara till stugan. Det har de ju sagt åt mig nu idag och jag blir så förbannad!

- Vilka dom?

- Dom där scouterna eller vad de nu är för nånting. Dom där pojkarna. Det är nog scouter de är.

- Ja men mamma, det är ingen annan än ni och Jan som har varit där i sommar.

- Jodå, det är det visst. De har varit där samtidigt som oss, det vet jag. Jag har sett dom själv. Dom springer kors och tvärs över gården och det är ett himla liv på dom. Jag kan inte förstå att vi inte kan få vara där själv och vem har gett dom nyckel, för dom är ju i huset också?


Det lät riktigt illa så jag bestämde mig för att svänga in till dom när jag ändå var i stan, för att lugna mamma lite.

När jag kom dit så fortsatte mamma att yra på samma sätt om scouterna som ska vara i stugan. Jag sa att vi kan ringa till Jan och fråga vad det är för scouter.

- Det vet väl inte han. Varför ska du ringa honom?

- Jan har varit med er i stugan i sommar. Om någon har varit där så vet han om det och kan förklara.

- Nä, jag vill inte prata med honom. Han vet väl inte vad som hänt när vi varit där själv.

- Ni har inte varit i stugan själv i sommar. Antingen har jag eller Jan varit med er.

- Hm! Det vet väl jag bäst själv.


Ringde Brorsan men fick inget svar.

Pappa kom in i rummet men hade glömt att sätta i hörapparaterna (antagligen praktiskt när mamma är på det här humöret) . Hörde absolut ingenting. Hämtade dom och hjälpte honom att få i dom. Till slut kunde vi fråga pappa om det varit några scouter i stugan Det hade det inte varit.

Mamma blev lite lugnare nu.


Tog ett långt samtal där jag än en gång förklarade att de kan inte åka ut till stugan hur som helst för att pappa har insulin. Samma tjat igen om att det kan hon göra. Fram med insulinpennorna igen för att hon ska få visa mig att hon kan. Samma suck igen om att det inte är rättvist att jag gör så. Samma prat igen om att pappa kan ta insulinet själv, samma svar igen om att pappa försökt lära sig.

Jag förklarade igen att hon får åka till stugan själv om hon vill, men hon kan inte ta med pappa för att han måste ha hjälp med insulinet.

Då tänkte hon att hon skulle ringa färdtjänst, åter igen fick jag förklara att det är pappa som har färdtjänst och hon får åka buss eller vanlig taxi om hon vill åka dit.

Efter mycket snack hit och dit så verkade det som att hon förstod. Vi bestämde också att vi ska åka dit på måndag (idag) och att vi ska sova kvar där.


Stress vidare ner på stan, sen hem för att förbereda sig för fest och in till stan igen.


Hörde inget från m & p på söndag f.m Antog att allt var bra.

Myste på i solen innan vi skulle in till stan på nästa fest. Vi var där redan kl 15.30

Jag lämnade mobiltelefonen i bilen och tänkte att allt verkade vara lugnt.

När jag vid 22-tiden tittade på mobiltelefon så visade det sig att hemtjänsten ringt och även lämnat ett meddelande.

Mamma och pappa hade skrivit en lapp att de åkt till stugan och att de tänkte komma tillbaks till kvällen.

Då missade han middagsinsulinet och hemtjänsten hade ingen koll på när på kvällen de skulle komma tillbaks eller om de skulle hinna komma tillbaks till kvällsdosen insulin.

Ja, hur som helst så var ju klockan mycket när jag hörde meddelandet, men jag ringde hem till dom och kollade att de var hemma. Det var de, pappa låg och sov, mamma hade inte en aning om när de kom hem eller om någon gett pappa kvällsdosen.

Försökte få mamma att läsa signaturlistan, men det funkade inte.

Jag får väl höra nu under dagen när jag ringer hemtjänsten om att åka ut till stugan, hur det gick igår kväll.

Lutar åt att vi tar stugan i morgon istället.

Jag är lite sur på m & p för att de for till stugan fastän att jag förklarat så ordentligt, fast jag kan väl inte vara sur för det, de minns förstås inte ett ord jag sagt.

Ibland funderar jag verkligen vilken mening det är med att göra eller säja nåt när ingen minns nåt ändå.

Men jag har ingen lust att sätta mig i bilen idag. Jag är skittrött på att åka bil.

Ska ringa och prata med dom, få se hur det blir.

Nu ska jag också ringa till färdtjänst, för uppenbarligen fungerade inte det med dom som jag hade hoppats på.

Skriver snart mer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Trollena - 20 oktober 2009 22:00

Åkte till mamma och pappa i morse som jag lovat. Allting verkade så bra där, mamma var på hyfsat bra humör och hade inte en aning om vad det var hon hittat under sängen igår kväll. Hon for iväg till aktivitetscentret en timme efter att jag kommit d...

Av Trollena - 19 oktober 2009 19:52

-Hej, det är jag. Nu vet inte jag hur jag ska göra och hur jag ska kunna prata med någon. Jag har ju ingen telefon nå´ mer. - Vad menar du? Du pratar ju i telefonen nu. - Jag menar att jag har ingen lur och hur ska jag då kunna prata med någon? ...

Av Trollena - 16 oktober 2009 19:03

I dag på min lediga dag har jag varit och klippt håret. Hade barnen med mig och tjejen min hade sån hemsk hosta. Hade planerat att vara en stund hos mamma och pappa idag, men det sket sig eftersom jag är rädd att pappa ska bli smittad. Jag kilade b...

Av Trollena - 13 oktober 2009 23:08

På förmiddagen när jag var in till pappa (mamma var på aktivitetscentret) så hade fortfarande ingen kommit och hämtat kartongerna, däremot såg det ut som de hade varit och grävt i dem men det kan ju lika gärna vara mamma som gjort det. Nu i kväll när...

Av Trollena - 13 oktober 2009 08:10

Tidig morgon med en rejäl genomgång av tandhygienisten och kontroll av tandläkaren och besök på två olika banker. Det är inte klokt vilken väntetid det var på den ena banken.   Sedan styrde jag stegen mot mamma och pappa. Pappa var rätt pigg oc...

Ovido - Quiz & Flashcards